Studenten Net Twente
making the net work

3de Lustrum

Artikel UT Nieuws 5 november 2009.

Vijftien jaar zorgeloos surfen

Met ruim tienduizend leden is Studenten Net Twente (SNT) de grootste maar misschien ook wel de minst opvallende vereniging van de UT. Al sinds 1994 zorgt de vereniging er geruisloos voor dat gebruikers van campusnet zorgeloos kunnen mailen en surfen. Deze maand viert SNT zijn vijftienjarig bestaan.

Die tienduizend leden moet je wel een beetje relativeren, zegt Maarten Aertsen. Want iedereen die gebruik maakt van campusnet wordt automatisch lid van SNT. De vierdejaars student telematica is een van de vijftig studenten die bij de vereniging actief is. SNT verzorgt de nodige ictondersteuning en vertegenwoordigt daarnaast de belangen van gebruikers van het universiteitsnetwerk. Bovendien onderhoudt het nauwe contacten met ICTS, de ict-afdeling van de UT. ‘Studenten Net Twente is daarmee redelijk uniek in Nederland', zegt Aertsen. Dat is volgens hem niet moeilijk te verklaren: ‘Dat past wel bij hoe in Enschede het studentenactivisme leeft.'
De telematicastudent is sinds drie jaar actief binnen SNT. Eerst als coördinator bij de helpdesk, later als voorzitter en tegenwoordig als commissielid. Vooral de combinatie van zijn technische achtergrond en van daaruit het overleg met verschillende partijen, sprak hem aan. Naast de vereniging is er ook de SNT helpdesk. Aertsen: ‘Kort na de oprichting bleken studenten behoefte te hebben aan een helpdesk. Daar werken nu vijf tot negen studenten tegen betaling in twee ploegen per dag. De vereniging zelf bestaat alleen uit vrijwilligers.' De enige andere tak die binnen de vereniging betaald krijgt is Abuse. Die afdeling houdt een oogje in het zeil tegen misbruik van het netwerk. Dat is ontstaan uit het idee dat studenten die zich online misdragen het beste aangesproken kunnen worden door medestudenten. Het gaat dan bijvoorbeeld om klachten van filmproducenten over films die studenten op internet delen. Maar studenten gedragen zich over het algemeen redelijk netjes op de digitale snelweg, benadrukt Aertsen.
Een belangrijke ontwikkeling binnen SNT vond volgens de student in 2006 plaats, toen de universiteit de kabel en adsl-verbindingen buiten de campus afstootte. ‘Daardoor verdween een grote taak van ons. De diensten naar studenten zijn toen nog centraler komen te staan. In die periode is ook Wesp, het online web- e-mail- en storageplatform voor verenigingen enorm gegroeid.' Ruim 120 verenigingen maken nu gebruik van die dienst.
De toekomst van het studentennet ziet Aertsen positief in. ‘We zijn nu bezig met een project om alle studenten digitale telefonie aan te bieden. Dat is handig nu steeds vaker vaste telefoonaansluitingen uit studentenhuizen verdwijnen.'

Latifa van Heerde

SNT viert het lustrum zaterdag a.s. met een feest in de Vestingbar voor actieve leden en oud-leden. Maandag om 10.45 uur volgt een ludieke onthulling bij het Teehuis.

 

Partners

  • ICTS
  • Universiteit Twente

Contact

SNT Helpdesk
Citadel via "Servicedesks ICT" op O&O Plein

Klik voor openingstijden

(053) - 489 3266
helpdesk@snt.utwente.nl
SNT Helpdesk

SNT Kantoor
Bastille 317
bestuur@snt.utwente.nl

Postadres
Universiteit Twente tav SNT
Bastille 317
Postbus 217
7500 AE Enschede