Studenten Net Twente
making the net work

Veel gestelde vragen

 

Wat is Quarantainenet?

Quarantainenet is de naam die gegeven is aan de kooi waarin gebruikes terecht komen als ze van het internet zijn afgesloten. Door een webpagina op te vragen kan de gebruiker achterhalen waarom hij is afgesloten. Voor meer informatie zie de Quarantainenet homepage.

Waarom ben ik lid van SNT?

Omdat je dat hebt aangegeven toen je je inschreef bij DAS. Als je geen lid meer wilt zijn, kan je je lidmaatschap beëindigen op https://das.snt.utwente.nl.

Ik wil een domein naar mijn machine laten verwijzen, mag dat?

Soms. Externe domeinen zijn alleen in bepaalde gevallen toegestaan. Neem voor meer informatie contact op met het bestuur. Uiteraard kun je wel een .utwente.nl hostname bij SNT aanvragen. Zie ook onze uitgebreide pagina.

Ik wil mijn hostname veranderen, hoe doe ik dat?

Door in te loggen op DAS kun je hier makkelijk wijzigingen aanbrengen in je registraties.

Mijn verbinding doet het niet, wat moet ik doen?

Neem contact op met de helpdesk van SNT, zij kunnen je helpen.
De helpdesk is bereikbaar op telefoonnummer 3266. (Skype: helpdesk@snt.utwente.nl). ma-vr: 10:00-17:00 (mogelijk anders in tentamenperiode/vakantie). Zie ook http://www.snt.utwente.nl/.

Hoeveel netwerkkaarten mag ik registreren ?

Je kunt in totaal 8 netwerkkaarten aanmelden, waarvan je er (als je dat wilt) maximaal 3 kunt voorzien van een vast IP adres, met een vaste hostname. De rest zal een mobiel adres krijgen.

Ik wil mijn eigen mailserver draaien kan dat?

Ja, je kunt een eigen mailserver draaien. Alleen op je utwente hostname, dus geen andere domeinen. De mail loopt echter altijd door de utwente mailservers, deze houden de mail ook voor je vast mocht je bak onverhoopt uit zijn.

DHCP werkt niet en ik krijg de melding "An operation was attempted on something that is not a socket". Hoe komt dat en wat doe ik er aan?

Je TCP/IP stack is veranderd, waarschijnlijk door spyware. Je kan dit proberen te herstellen met het volgende commando: "netsh int ip reset c:\resetlog.txt". Mocht dat niet werken kan je ook het volgende fix-tooltje proberen: http://www.spychecker.com/program/winsockxpfix.html.

Hoelang blijft mijn UT mail account en webspace werken, nadat ik niet meer bij de UT studeer of werk?

Zowel het mailaccount en de webspace blijven een maand gewoon werken. Daarna wordt het drie maanden geblokkeerd en mail naar het adres teruggestuurd met de melding dat je er niet meer werkt. Na je afstuderen krijg je wel automatisch een alumnus account.

Uit welke ranges wordt mail geblokkeerd en waarom?

Mail uit deze ranges is geblokkeerd op de router van de UT:

  • dsl.hccnet.nl
  • speed.planet.nl
  • upc-f.chello.nl
  • adsl-surfen.hetnet.nl
  • xdsl.tiscali.nl
  • ppp.tiscali.fr
  • fbi.gov

Waarom?

Omdat uit deze ranges dusdanig veel spam richting de UT komt dat het er door het ICTS voor is gekozen deze te blokkeren. Wanneer mensen uit deze range met een eigen mail server u willen mailen zullen ze dat via hun officiele MX moeten verzenden ipv. via hun eigen host.

Welke poorten worden er op de UT router geblokkeerd?

De poorten van Sobig.E, Slapper, Cisco reversetelnet, MS-SQL, Back-orifice en netbus, Bugbear e.d. Daarnaast natuurlijk de netbios en WINS poorten
en SMTP. Verder ook SNMP en omni-back.

De nummers die daarbij horen:

2280, 2282, 2285
2002
2001
1433, 1434
31337, 12345
36794
135, 137, 138, 139, 445
25
42
161, 162
55555

Poort 25 is zowel voor inkomend als uitgaand verkeer geblokkeerd, dit in verband met spam en eventuele virus-uitbraken. Dit is gedaan om te voorkomen dat de UT-iprange op de blacklists van instanties als Spamcop komt.

De poorten >1023 worden alleen geblokkeerd als de source poort ook >1023 is.

Waar kan ik mijn UT wachtwoord wijzigen ?

Als je je UT wachtwoord wilt veranderen kun je dat doen op
deze link.

Als je je UT wachtwoord kwijt bent, kun je bij de helpdesk een nieuwe vragen. Dit kan zowel bij de SNT helpdesk als bij de ICTS Servicedesk. Denk er wel aan om je studentenkaart of een ander identificatiemiddel mee te nemen.

Voor welke dingen moet ik nu naar de SNT helpdesk, en welke zaken zijn voor de ICTS Servicedesk ?

Er is regelmatig wat verwarring over welke helpdesk je nu voor welke taak nodig hebt. De volgende verdeling kun je daarbij aannemen:

SNT helpdesk:

  • Ondersteuning voor je thuiswerkplek. Kortom, doet ADSL het niet, of heb je geen werkende verbinding op je campuskamer.
  • Vragen over het installeren van WLAN. Niet echt een thuisaansluiting maar ook over het installeren van WLAN hebben we informatie.
  • Het aanmelden van een nieuwe computer of netwerkkaart voor gebruik op het UT-netwerk.
  • Het wijzigen van je UT-wachtwoord. Dit is eigenlijk een taak van de ICTS Servicedesk omdat het over de dienstverlening van de UT gaat. Echter, het is zo'n triviale actie, en zoveel makkelijker voor de gebruiker dat we bij uitzondering deze taak ook in ons pakket hebben genomen.


ICTS Servicedesk:

  • Vragen over de door de UT geleverde diensten (teletop, mailvoorzieningen, instellen van je niet-studentmail)
  • Vragen/klachten over het bereik van WLAN.
  • Vragen over door de UT geleverde software (bijv. Norton Antivirus e.d.)

Als mijn pc echt vol virussen zit, wat kan ik dan doen ?

Zodra het echt niet meer lukt om de pc op te schonen middels virusscanners e.d, of je komt er zelf gewoon niet uit, kun je de hulp van PCNS inschakelen. PCNS is een dienst binnen ICTS die installaties van pc's voor medewerkers/studenten van de UT kan verzorgen. Tegen een vast tarief kunnen zij een standaard image terugzetten op de pc, en (als het niet teveel is) ook via het netwerk een copy maken van de "Mijn documenten" folder. (als je hele specifieke wensen hebt, kan dat wel, maar wordt het wel wat duurder). Voor meer informatie: PCNS website.

Hoe herken ik een netwerkbridge mac adres

van Broadcast macs is het tweede getal/letter oneven of b/d/f.
b.v. 01, a3 of 3b deze zijn evil! netwerk brug uitzetten!

ps. Als het 2e teken even is dan is dat nog geen 100% garantie dat het geen bridge adres is: 2267F294DEC6 is bijvoorbeeld ook een bridge adres.

Fout 619 bij het maken van een vpn verbinding

  • De router ondersteunt geen of maximaal 1 vpn verbinding (de term vpn pass through wordt vaak gehanteerd).
  • Een instelling op het tabblad security/beveliging is verkeerd.
  • Er is andere vpn software geinstalleerd die conflicteerd (bijv. de cisco vpn software).

Wat moet mijn router supporten voor het doorlaten van VPN verbindingen?

Je router moet in elk geval protocol 47 (GRE) en tcp/1723 toestaan. De details om dit in te stellen verschillen per router en zijn terug te vinden in de handleiding

Partners

  • ICTS
  • Universiteit Twente

Contact

SNT Helpdesk
Citadel H128
Openingstijden:

  • 10:00 - 17:00
(053) - 489 3266
helpdesk@snt.utwente.nl

SNT Kantoor
Bastille 329a
info@snt.utwente.nl
SNT Helpdesk
@SNTHelpdesk

Postadres
Universiteit Twente tav SNT
Bastille 329a
Postbus 217
7500 AE Enschede