Studenten Net Twente
making the net work

Studentenmail instellen in Thunderbird (IMAP)

Auteur: SNT DocuCom

Deze handleiding legt stap voor stap uit hoe de studentenmail moet worden ingesteld in Thunderbird.

Stappen

Stap 1: Accountopties

thunderbird Via het menuitem extra kunnen we naar Accountinstellingen.

Stap 2: Uitgaande mailserver

thunderbird Bij een nieuwe installatie van Thunderbird zal er nog geen server voor uitgaande mail ingesteld. Mocht deze al aanwezig zijn, dan kunnen we direct door naar stap 4. Is deze leeg, dan klikken we op Toevoegen

Stap 3: Uitgaande mailserver instellen

thunderbird

De uitgaande mailserveris afhankelijk van je provider. Het volgende scherm gaat uit van het gebruik van de UT als provider. Mocht u gebruik maken van een andere provider, dan kunt u bij deze provider opvragen wat de instellingen zijn.

De omschrijving is een vrij in te vullen tekst, we gebruiken voor het gemak hier Utwente.

Voor de UT kun je kiezen uit 2 SMTP-varianten: standaard SMTP en authenticated SMTP. De standaard SMTP-server is alleen te gebruiken van binnen de UT, de authenticated SMTP-server ook daarbuiten.

Standaard SMTP:

De hostname waar we gebruik van maken is smtp.utwente.nl, de poort die hierbij hoort blijft gewoon de standaard 25.

Het gebruik van een gebruikersnaam en wachtwoord moet op dit punt uitgezet worden. Ook gebruiken we geen beveiligde verbinding.

Authenticated SMTP:

De hostname waar we gebruik van maken is smtps.utwente.nl, de poort die hierbij hoort is poort 465.

De gebruikersnaam is je studentnummer. De beveiligde verbinding die gebruikt wordt is SSL. Let op, vanaf Thunderbird 3 moet Use secure authentication uit staan.

Uiteraard drukken we op OK als we klaar zijn. 

Stap 4: Account toevoegen

thunderbird Intussen hebben we in dit scherm een uitgaande mailserver staan, nu kunnen we verder gaan met Account toevoegen.

Stap 5: E-mail account

thunderbird Uiteraard kiezen we voor E-mailaccount.

Stap 6: Identiteit

thunderbird Bij Uw naam geef je je eigen naam op, deze wordt zo ook weergegeven bij alle uitgaande mail. Uw E-mailadres is het mailadres dat u wilt gebruiken en zal iets zijn als ..@student.utwente.nl

Stap 7: Serverinformatie

thunderbird Het type server dat we gebruiken is IMAP, de Inkomede server is xs.utwente.nl.

Stap 8: Inloginformatie

usernames

De Inkomende gebruikersnaam is voor studenten iets als AD\s0123456, voor medewerkers zal het domein\achternaamVL (dit zijn de inloggegevens die ook gebruikt worden om op UT-pc's in te loggen). Voor de uitgaande mailserver is in het geval van de UT geen gebruikersnaam nodig, deze laten we dus leeg.

Stap 9: Accountnaam

thunderbird De accountnaam is in principe vrij te kiezen, standaard wordt hier je mailadres voor gebruikt.

Stap 10: Overzicht

overzicht

En na deze stappen krijgen we een overzicht van alle instellingen. Je kunt hier nog even kijken of je wellicht nog ergens een tikfoutje hebt gemaakt.

Na voltooien moeten we nog niet het accountscherm wegklikken, we moeten nog een paar dingen aanpassen. 

Stap 11: Beveiligde verbinding

serverinstellingen

Bij de zojuist gemaakte account moeten we nog even naar de Serverinstellingen. Het vinkje bij SSL moet aangezet worden. Het poortnummer zal nu ook veranderen in 993.

Met OK kunnen we alle instellingen opslaan. Hierna kunnen we met de knop Mail ophalen inloggen. De eerste keer zal gevraagd worden om je wachtwoord, hierbij is de mogelijkheid om ook je wachtwoord op te slaan.

Stap 12: Geavanceerde Opties (Optioneel)

** Expunge **

Door het vinkje bij Properties->Server->Settings en dan 'Clean up ("Expunge") Inbox on exit' aan te zetten worden dingen die je verwijdert ook daadwerkelijk verwijderd bij het afsluiten van Thunderbird. Dit is handig als je later weer je mail bekijkt met de webmail.

** Sent Items/Sent **

Thunderbird gaat van iets anders uit dan Exchange. 'Sent' als je verstuurde berichten terwijl dit bij Exchange 'Sent Items' heet. Dit is eenvoudig te verhelpen door bij properties->copies & folders 'Other' aan te vinken en daar de juiste map te selecteren.

** Deleted Items/Trash **

Bij Exchange heet je prullenbak 'Deleted Items' en Thunderbird gaat er vanuit dat dit 'Trash' heet. In Thunderbird wordt deze map dan ook aangemaakt als je iets verwijderd. Het is in de nieuwste Thunderbird gemakkelijk om goed te zetten:

Bij Accountinstellingen kan je de goede map kiezen bij Wanneer ik een bericht verwijder, verplaats het naar de volgende map: Deleted Items te kiezen.

Om dit bij een oudere Thunderbird te fixen is ietsje lastiger. Maak bij de 'config editor' een nieuwe string aan met de waarde: mail.server.server#.trash_folder_name Waarbij # het bij je Utwente mail account corresponderende getal is. Als waarde vul je hier dan 'Deleted Items' in. Na een herstart, word 'Deleted Items' als je prullenbak gezien.

Partners

  • ICTS
  • Universiteit Twente

Contact

SNT Helpdesk
Citadel H128
Openingstijden:

  • 10:00 - 17:00
(053) - 489 3266
helpdesk@snt.utwente.nl
SNT Helpdesk
@SNTHelpdesk

SNT Kantoor
Bastille 317
bestuur@snt.utwente.nl

Postadres
Universiteit Twente tav SNT
Bastille 317
Postbus 217
7500 AE Enschede